Błonnik pokarmowy, cudotwórcą w naszej diecie

Błonnik pokarmowy, cudotwórcą w naszej diecie.

Autorem artykułu jest Praktyczne porady

Wszyscy wiemy, ze dobry posiłek to podstawa sukcesu, jednak aby sukces był pełen – nasz organizm musi jeszcze strawić ten posiłek, dzięki czemu nasz organizm zdobędzie wszystkie wartości odżywcze jakimi dany posiłek powinien być nasycony. Niestety, czasami z trawieniem pokarmów jest problem – wtedy z pomocą przychodzi nam błonnik pokarmowy.

Błonnik, co to tak właściewie jest za substancja?

Błonnik – jest to mieszanka różnorodnych substancji znajdujących się w ścianie komórkowej roślin. Nie jest trawiony przez człowieka ani wchłaniany przez układ pokarmowy. Związki znajdujące się w błonniku mają charakter polisacharydowy (celuloza, hemiceluloza, pektyny, gumy, śluzy) a także niepolisacharydowym (ligniny).

Niewłaściwa dieta może powodować, że treści pokarmowe potrzebują więcej czasu by przejść przez cały układ pokarmowy, co powoduje zaparcia, dlatego, że kał dłużej zalega w jelitach. Nagromadzenie się mas kałowych powoduje nieprzyjemne dolegliwości, jak wzdęcia, bóle brzucha. Dodatkowo zła dieta i zatrzymywanie się resztek pokarmowych w układzie pokarmowym może powodować bardziej trwałe uszkodzenia i poważniejsze dolegliwości. Mogą pojawiać się uchyłki w postaci kieszonkowych uwypukleń jelita. Mogą pojawić się również hemoroidy czyli żylaki odbytu.

Błonnik jest tym, co może nas uchronić przed tym dyskomfortem.

Przede wszystkim zmiękcza masę kałową poprzez to, że powoduje pęcznienie żywności w układzie trawienny, dzięki czemu trawiony pokarm szybciej usuwany jest z organizmu. Przechodząc w niezmienionym stanie przez przewód pokarmowy, wchłania wodę przyczynia się tym samym do zwiększenia objętości masy kałowej i ich późniejszym jej wydaleniu. Dzięki niemu produkty przemiany materii są sprawniej i szybciej usuwane z organizmu. Na skutek regularnego wypróżniania się, a także usuwania niepotrzebnych elementów pochodzących z przemiany materii błonnik jest uznawany za skuteczną metodę odchudzającą dla osób otyłych. Redukuje uczucie głodu, dlatego nie sięgamy po pożywienie nazbyt często.

Zawartość błonnika w jedzeniu

Błonnik można znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego czyli w warzywach i owocach. Źródłem tego pożytecznego dla naszego układu pokarmowego związku są również pokarmy zbożowe takie jak kasze, otręby, musli, pieczywo razowe i pełnoziarniste. Jego duże stężenie mają również rośliny strączkowe. Nie występuje w mięsie, rybach, alkoholu maśle, olejach i innych produktach tłuszczowych.

Po więcej informacji na temat błonnika serdecznie zapraszam na stronę http://www.blonnikpokarmowy.net.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Related posts

Top